
 
CONFEDERATE  HISTORICAL  ASSOCIATION  OF  BELGIUM 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  
 
 
 

   
 Son of a Swiss captain serving in the French Army, Henry Hotze was born in 1833 in 
Zurich. Educated in German, he also acquired a perfect command of the French and 
English languages. He immigrated to the United States and settled down in Alabama. In 
1855, he became a US citizen. He rose from obscurity after publishing his translation 
into English of the controversial work of Arthur de Gobineau, An Essay on the 

Inequality of the Human Races. He worked for a year at the American legation in 
Brussels, Belgium, where his linguistic qualities and literary talents were put to good 
use. In 1858, he returned to Mobile where he founded the Register, a pro slavery 
newspaper. In November 1861, the Secretary of War sent him on a mission to Europe to 
investigate the reasons that slowed down the shipment of military supplies to the South. 
It was at that time that Hotze met the Confederate envoys in Great Britain and France. 
Upon his return to Richmond, in February 1862, he convinced President Davis to create 
a Confederate propaganda network on the European continent. And so, with 750 $ in his 
pocket, Henry Hotze left the South to conquer the British press.1  

Arriving in London at the end of January 1862, Hotze at once perceived the Northern 
influence on the underprivileged working classes. On February 23, with the help of 
local connections, he gained the sympathy of A. Borthwick, the editor of the Morning 

Post, which was the press arm of British Prime Minister Lord Palmerston. His first 
article in this daily made such a sensation that Hotze already saw himself heading the 
biggest newspapers of London. He soon had to change his tune and go back to basics. 
Carefully weaving his propaganda web, he inserted articles in various newspapers, 
especially the Times, which contradicted the allegations made by his Northern 
counterparts. During the Victorian era, freelance journalists signed their articles with 
their initials and worked for several newspapers at the same time. Combining his talent 
with determination, Hotze construed the events in favor of the South. His efforts finally 
bore fruit. Lord George Campbell, the well-known advocate of the southern cause in the 
House of Lords, paid him a visit. During their conversation, he asked the journalist to 
provide him with arguments that were likely to show the inefficiency of the Northern 
blockade. On March 7, 1862, thanks to the information provided by Hotze, Campbell 

                                                
1 Cullop, Confederate Propaganda, p. 18-21, 27-29 ; Strode, Jefferson Davis, vol. II : p. 26. 



 
CONFEDERATE  HISTORICAL  ASSOCIATION  OF  BELGIUM 

proved so convincing in the House debates that Lord Russell, Minister of Foreign 
Affairs, was forced to finally admit that the “old American Union” no longer existed.2 

In April 1862, Hotze made an assessment of his first three months of activities. 
Having started from scratch, the little known journalist had managed to make ties with 
important people and counter the northern propaganda. In spite of his successes, he 
realized that his current action was limited to criticizing the pro southern articles in 
various newspapers. Hotze’s next move was to curb the southern press, which too often 
published vexing remarks on the British government. If the voice of the Confederacy 
was to be heard in the British media, he must create a channel that Richmond would use 
to convey the information that he needed to offset the northern press. With the help of 
his relations in the South, Hotze managed to collect and centralize in various locations 
the information that would be useful to him in London. Moreover, he obtained the 
financial support of friends in Mobile and Savannah to embark on the most outstanding 
phase of his career: the creation of the Index, a pro southern propaganda newspaper. On 
May 1, 1862, he introduced his baby to the British media.3 

Determined to have the Index support his anti-unionist propaganda, Hotze hired 
young reporters, instructing them to exploit his own sources only. Hotze encouraged his 
freelance journalists to write for various newspapers. By doing so, those who penned for 
the Index corroborated their own writing in other publications. This method contributed 
to generate a Confederate “voice” in Great Britain, which never existed before. The 
Index had sixteen pages and appeared every Thursday. It cost six pence, and thirty 
shillings for an annual subscription  

Though conceived to indoctrinate the British public, the Index could not ignore the 
tastes and habits of its customers. Hotze and his hired hands took care of every detail 
such as advertisements, formatting and presentation. The initial success of the Index 
was modest. In spite of the very low price of the issue, sales did not compensate for 
costs and the deficit reached 120 £ at the end of the first six months of the launching of 
the newspaper. While waiting for the release of his $ 2,000 annual budget from 
Richmond, Hotze used his personal funds and borrowed some money from friends to 
continue the publication of his weekly. The gifts of English sympathizers and the loans 
authorized by the Confederated envoy in Europe barely managed to stabilize his 
financial situation. When the $ 2,000 finally arrived from Richmond, these resources 
only relieved his current debts and thus, the cycle started again with Hotze requesting 
additional funds. Because of slow communications, his mail took one or two months to 
reach the Confederate capital and the same amount of time for the government’s reply. 
In March 1863, a favorable message from Richmond finally rewarded him and the 
worst seemed over. The increase of his annual budget and the financial support of 
McRae, the superintendent of Confederate finances abroad, relieved Hotze of his 
distress. In July 1864, the sales revenues of the Index became sufficient to amortize the 
running costs of his paper.4  

Published for the British, the Index tried to reflect a facet of their public opinion. In 
addition to the articles written by his staff, Hotze reserved some pages for political 
personalities who commented on the world events. He incorporated their reports in 
information flashes that supposedly came from across the Atlantic Ocean but that were 
in reality re-worked or the fruit of his imagination. The symbiosis between his writing 

                                                
2 ORN S.2, vol. III : p. 346-47, 352-53, 361. 
3 ORN S.2, vol. III : p. 371, 400-401. 
4 Owsley, King Cotton, p. 320 ; Cullop, Confederate Propaganda, p. 37-43. 



 
CONFEDERATE  HISTORICAL  ASSOCIATION  OF  BELGIUM 

and that of prominent Londoners reinforced the pro southern point of view of the Index. 
To avoid possible contradictions between the columns of his weekly and those of a 
favorable but awkward press, Hotze constantly consulted all the big European 
newspapers. 

In addition to his British correspondents, Hotze called upon the assistance of 
professional journalists on the European continent. Manetta was a long-standing Italian 
friend of a member of the Confederate diplomatic mission in London, who had lived for 
a while in Virginia. Using the same methods as Hotze in England, Manetta managed to 
successfully infiltrate the Italian media, in particular the Turin press. This complicity 
produced a profitable exchange of information between the Index and the best 
newspapers on the European market. When sources were available, Hotze developed 
topics that influenced or helped the Confederate envoys in their official missions. As a 
result, his columns in the Index and their echoes in other well-known newspapers 
helped consolidate the logic behind the policies of the South.5 

When France announced its support to Maximilian of Austria if he became emperor 
of Mexico, the South anticipated that this prospect would lead to a formal recognition of 
its independence. France wished to maintain a buffer state between Mexico and the 
United States. The Index thus endorsed the policy of Napoleon III, thereby rejecting 
Maximilian’s insistence to subordinate his accession to the throne to a plebiscite of the 
Mexican population. Moreover, Hotze did not hesitate to write: “Maximilian would 

reign in Mexico City by the grace off God and Napoleon III, not by the will of the 

multitude”. 
Noticing an increasingly hostile attitude of the French government to Napoleon’s 

project, Hotze accused the monarchists and republicans alike of taking advantage of the 
ignorance of the people when trying to minimize the economical potential that lay in 
Mexico. Moreover, he qualified as absurd the rumor of a conflict between France and 
the United States since the latter were engaged in a civil conflict. When Maximilian did 
not fulfill his alleged promise of recognizing the Confederacy, the Index ceased to 
report on the French operations in Mexico. At the same time, the achievements of 
Edwin DeLeon in France proved worthless. The Confederate government had sent him 
to Paris on a propaganda mission, but when he failed to collaborate with John Slidell, 
the commissioner fired the arrogant South Carolinian and replaced him by Hotze.6 

Unlike the British press, French newspapers were not distributed in all districts of the 
country’s capital. Moreover, Hotze became conscious that the French media was by far 
more corrupt than its Anglo-Saxon counterpart. This particularity benefited the North 
since John Bigelow, the consul general of the United States in Paris, held the upper 
hand with regards to financial power. Combining the abundant availability of Federal 
funds with his perfect command of the French language, Bigelow’s influence on the 
French press was second to none, in particular on the newspaper La Patrie of Felix 
Aucaigne.7 Hotze realized that it was impossible to deal with so many French papers at 
the same time. Rather than running in all directions, he took time to analyze the routing 
of information in France. He learned that it was the Havas Agency that spread the world 
news to the French press. By way of intrigues, he managed to make friends with 

                                                
5 Cullop, Confederate Propaganda, p. 46-63 ; ORN S.2, vol. III : p. 866, 878, 1027. 
6 Willson, Confederates in Paris, p. 204-31 ; ORN S.2, vol. III : p. 1060-61 ; Cullop, Confederate Propaganda, p. 66-
84, 119-22. 
7 ORN S.2, vol. III : p. 1025-26, Cullop, Confederate Propaganda, p. 119 ; Case & Spencer, United States and France, 
p. 38-44, 458-60, 557-58 ; Bigelow, Retrospections, Vol. Il : p. 161. 



 
CONFEDERATE  HISTORICAL  ASSOCIATION  OF  BELGIUM 

Auguste Havas and convince him to exploit his exclusive information coming 
supposedly directly from the New World. Of course he took care not to reveal his true 
sources. 

Though more complex, southern propaganda in France was a big success that cost 
very little. In June 1864, three years after Hotze had replaced DeLeon, the French 
papers were printing news and articles coming straight from Richmond. To reassure 
Havas on the authenticity of his scoops, Hotze took the habit of publishing them first in 
his Index or in other British newspapers. In addition to France and Great Britain, Hotze 
was soon put in charge of Confederate propaganda in Ireland and in the German 
kingdoms. However, those nations had gradually passed under the control of Union 
agents who were provided with considerable funds. In spite of some local successes, 
Richmond advised Hotze not to focus on those areas because of the enormous amount 
of energy that this operation would require.8 

The Confederate surrender at Appomattox put an end to the Index. Little is known of 
what happened to Hotze after the Civil War. He married the daughter of a former 
Confederate officer detached in France in 1863 and worked for various European 
newspapers. He died in 1887 in Zug, Switzerland.9 Necessitating little investment, the 
propaganda techniques of Henry Hotze would remain a model for the European press 
prior to World War I. Although Hotze’s accomplishments were indeed remarkable, they 
should however not give the impression that the majority of the French and British press 
readers adhered to the Confederate cause. 
 
 
Bibliography 

 
ADAMS Ephraïm D.: Great Britain and the American Civil War, 
 Gloucester, Mass., 1957, vol. II, pp. 33-34, 51, 55, 68-69, 150, 153-54, 164-65, 174,180, 188, 190, 

192-93, 194, 196-7, 215-17, 220-22, 228, 236, 239-41, 245, 287, 298-99. 
BIGELOW John: Retrospections of an Active Life, vol. I, New York, 1909, passim (pp. 371-645). 
BLACKBURN George M.: French Newspaper Opinion on the American Civil War, Westport, Conn., 

1997, pp. 15, 21, 56. 
CULLOP Charles C.: Confederate Propaganda in Europe, 
 University of Miami Press, 1969, passim. 
DE LEON Edwin C.: Secret History of Confederate Diplomacy Abroad, edited by William C. Davis, 

University Press of Kansas, 2005, passim. 
HENDRICK Burton J.: Statesmen of the Lost Cause: Jefferson Davis and His Cabinet, New York, 1939, 

pp. 226, 230, 276, 280-81, 390-99. 
LESTER Richard I.: Confederate Finance and Purchasing in Great Britain, Charlottesville, Virginia, 

1975, pp. 16-17, 38, 64, 152, 238. 
OFFICIAL RECORDS OF THE UNION AND CONFEDERATE NAVIES, Series II, Vol. 3: 11, 16-17, 

117, 235, 274, 280, 402, 507, 547, 677, 713, 715, 740, 773, 862-70, 878-81, 890, 906, 914, 935, 993, 
1006-7, 1026-27, 1031, 1033-34, 1049, 1051, 1078, 1084, 1094, 1107, 1114, 1146, 1149, 1153, 1157, 
1171, 1196, 1210-12, 1224, 1242, 1245, 1259. 

OWSLEY Frank L.: King Cotton Diplomacy, Chicago, 1969, pp. 13, 46-47, 154-62, 164, 168-70, 172, 
178-79, 193, 219, 221, 226, 248-51, 265, 279, 282, 292, 295-96, 299-301, 310, 366, 376, 383-84, 386-
88, 390-92, 443-44, 447, 454, 493-95, 497, 531, 534-36, 546. 

SIDEMAN Belle B. & FRIEDMAN Lillian (edit.): Europe Looks at the Civil War, New York, 1960, 
passim. 

                                                
8 Cullop, Confederate Propaganda, p. 120, 123-27. 
9 Cullop, Confederate Propaganda, p. 128-35. 
 


